tisdag 30 juni 2009
Vetenskapen utmanar
Så för att utmana mig själv gick jag på ett seminariuem anordnart av SULF (Sveriges universitetslärares förbund) med titeln "Därför får Sverige inga nobelpris - den fria tankens betydelse". Värdet av en fri och oberoende forskning som flyttar fram positionerna för mänsklighetens kunskap är oomtvistat. Men hur man når dit är mer osäkert.
- Vetenskap är lösningen på världens problem, sa professor Barden, semineriets inledare. Det som andra ägnar sig åt är bara att "rearrange the deck chairs of Titanic". För att åtstadkomma ny spännande forskning krävs mer mångfacetterad finansiering, mer pengar, större tilltro till enskilda forskare och mindre utvärderingshysteri.
Som någon sa; Det är lättare att säga halleluja än att göra det.
/Annika
Att ha lönesamtal lönar sig
Alla är intresserade av att få lön – ytterst få av hur det går till när man får lönen. Är inte det märkligt? ”Ett lönesamtal som kommer som en överraskning är ett misslyckande” hävdade Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv. Jag delar hans syn om att lönesamtalet pågår varje dag, året om. För det är ju knutet till prestation och resultat. Det är ett delat ansvar mellan lönesättande chef och medarbetare. ”Lönesamtal är ingen förhandling” fortsatte Christer. ”Den dagliga dialogen och löpande feedback är det viktiga.” Sen fortsatte han att konstatera att vi i Sverige har ett märkligt fokus på lönehöjningar istället för att ha fokus på om vi har rätt lön.
Och allt det där låter ju bra i teorin. Men i praktiken är det sorgligare. Enligt Sacos blytunga undersökning bland fler än 150 000 respondenter beskriver 81 % att lönesamtalet i princip går till som så att chefen meddelar den nya lönen. Är det individuell lönesättning? Har närmaste chefen då mandat? Har arbetsgivaren förtroende för sina chefer?
Kanske är det dags att bli lite mer intresserad av hur det går till när lönen sätts. För samma blytunga undersökning visar att det spelar roll vem du har lönesamtal med. De som har chefer som har mandat att sätta löner har 3 procent mer i lön än de som saknar chefer med mandat. Och till alla ni som trodde att individuell lönesättning bara gynnar de snacksaliga, de som kan ta för sig, männen; huka er! Enligt Sacos undersökning lönar det sig mer för kvinnor än för män att ha lönesamtal. Kvinnor som har lönesamtal har 2 procent högre lön än kvinnor utan.
Två karriärtips på ett bräde!
Kanske blir det i framtiden så att de framgångsrika medarbetarna söker sig till företag med en tydlig lönepolitik och chefer som har mandat att sätta lön.
/Monica
Varför vill inte alla ha fler kvinnor som chefer?
På Poolias seminarium ”Vad krävs för att fler kvinnor ska bli chefer?” får vi ta del av en undersökning om attityder till fler kvinnliga chefer. Den visar att majoriteten vill ha fler kvinnliga chefer. Positivt kan man tycka.
Men faktum kvarstår att jämställdhet inte är en självklarhet.
Fast det är ju inte den frågan som Poolia ställer på sitt seminarium, utan vad som krävs för att fler ska vilja bli det.
Åsa Edström Källströmer, vd för Poolia, anser att förklaringen till de få kvinnorna är att det finns för få att välja på. Hon tror också att kvinnor inte vill bli chefer, eftersom de inte vill kompromissa. Receptet enligt Åsa är att hitta ett sätt att få det praktiska att fungera. Det är inte enbart en kvinnofråga utan viktigt för alla - den nya generationen vill kunna kombinera arbete och privatliv.
Cecilia Falhberg från Unionen som deltar i panelen vill skapa föräldrarvänliga arbetsplatser och lyfta fördelarna med småbarnsföräldrarnas kompetens. Det gäller att skapa regler som underlättar för föräldrarna. Cecilia lyfter deras pris Guldnappen som ett initiativ som ska synliggöra arbetsplatser som jobbar aktivt med frågan.
Margaret Atladottir som själv är ung, kvinna chefredaktör för Nöjesguiden säger att hon känner igen bilden av att unga inte vill välja chefsyrket - de vill inte ge bort sina liv. Hon tror att vi måste ändra bilden av chefen för att unga ska attraheras av den.
Jag kan bara citera Margarets kommentar: "Jag fattar inte. Varför vill inte 100 procent av alla som svarat ha fler kvinnor som chefer?”
/frejaBildningsambition på dagens första seminarium
/Annika Elias
Facket kvar i stenåldern?
''Människor väljer att arbeta där den egna identiteten stärks'' sa Frans Melin, forskare vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och konsult i varumärkesstrategi. Tidigare på dagen hade Pontus Braunerhjelm från KTH förklarat att de kunskapsintensiva jobben fortsätter att växa på bekostnad av arbetskraftsintensiva.
Oj, vilken kontrast till förmiddagens småhetsiga dueller mellan fack och arbetsgivarorganisationer! Det är som att två olika epoker beskrivs. Två olika verkligheter. När arbetsmarknadens parter möts är det ömsesidiga förtroendet mellan medarbetare och arbetsgivare borta. Vinna-vinna-perspektivet saknas helt. Arbetsgivare luras och de anställda maskar – om de bara får chansen. Ja, det är inget som sägs uttalat – men väl mellan raderna. Alla är egentligen överens om att lokal och individuell lönebildning är det bästa för alla. Saco tar i från fotknölarna med en vetenskaplig undersökning för att bevisa att alla tjänar på att lönen sätts individuellt. Unionen håller egentligen med men eftersom man inte kan lita på arbetsgivaren så tvingas vi stötta upp med individgarantier. Som i sin tur urholkar förtroendet för den individuella lönesättningen eftersom det bara blir hundralappar kvar att fördela. Och så är vi tillbaka på ruta ett i lika låsta maktpositioner som där vi började.
''Var ligger buggen?'' undrade Annika Elias, Ledarnas ordförande retoriskt. ''Vi måste våga flytta makten från organisationerna till individerna. Våga tro på individerna. Våga tro på företagen.''
Det var den enda klarttext jag hörde från arbetsmarknadens parter igår.
Monica Berling, informationschef Ledarna.
Som förr i tiden...
/Malin
Första dan i Almedalen
/Annika Elias, ordförande
Löneprocssen en konkurrensfördel
- Om nästa generation inte tycker att facket har en modern syn på löneprocessen kommer de inte bli medlemmar. Och om företagen inte sköter det bra kommer ungdomarna att söka jobb någon annanstans. Bra löneprocesser blir en konkurrensfördel när det snart blir kamp om arbetskraften, sade Ledarnas ordförande Annika Elias.
//stefan
måndag 29 juni 2009
Fullsatt
//stefan kummås
Det finns en bristande insikt om lönen som styrmedel...
/Freja
En del kvar att göra
"Morgonen inleddes med frukostseminarium kring individuell lön. Undersökning på undersökning visar att arbetstagarna, särskilt de yngre, vill ha individuell lönesättning och möjligheter att påverka sin lön. Ändock har vi inte kommit tillräckligt långt. Den ideologiska debatten är i hamn, men praktiskt är vi inte där, som vår ordförande och i detta seminarium paneldeltagaren Eva Nordmark uttryckte det. Kom också fram att det är viktigt att vi har bra verktyg för att det ska fungera på ett ändamålsenligt och rättvisare sätt", skriver Veronica Karlsson förtroendevald SKTF på sin blogg.
//stefan kummås, omvärldsbevakare
Samtal för bättre lön
//stefan kummås, omvärldsbevakare
Suck! Ibland känns vägen lång...
Och ändå - på nå´t sätt blir jag extra stolt över mina kollegor som driver Ledarnas jobb med Framtidens Kvinnliga Ledare. Det är ett viktigt jobb att visa upp förebilder för de unga som ska vilja bli chefer. Och det är ett viktigt jobb att visa upp för arbetsgivarna att det går alldeles utmärkt att rekrytera chefer från hela befolkningen, inte bara från den halva som är män.
/Malin Bengtsson
Chefsbristen - inget tomt hot
Det är bra att den här frågan få offentlig uppmärksamhet. Arbetskraftsbrist i sig är ett problem för varje land, men att stå utan människor med erfarenhet att leda är ett ännu större problem. Det tar lite tid att skapa goda ledare. Man plockar dem inte med automatik från gymnasiebänken.
Dessutom är det en fråga om hur chefjobben kommer att se ut. Tänker Johannes Sivén säger i SvD Näringslivs profilintervju idag (hittade ingen länk): "- Sedan jag började jobba har jag märkt att det är mycket enklare att vara student och ha barn än att arbeta och ha barn". Då måste villkoren för jobbet vara sådana att de fungerar. Det tål att tänkas på!
/Malin Bengtsson
fredag 26 juni 2009
Ingen läser bloggar under Almedalsveckan...
Men, liksom Henric O låter jag mig inte nedslås. Jag tänker skriva på, och det gör mina kollegor också. Skulle vi inte skriva alls så skulle ju inte du kunna läsa. Om du verkligen läser det vet vi först efteråt - och allra helst om du kommenterar. Så gör det!
/Malin Bengtsson
pressekreterare/informatör
som åker till Almedalen för att kolla in vad Ledrna kan lära av de rutinerade arrangörerna och de kreativa nykomlingarna.
Lite som Hultsfred eller…?
Jag kommer förmedla till dig vad jag ser och hör under de tre dagar jag finns på plats i slutet av Almedals-veckan. Självklart ska jag delta vid Ledarnas seminarium på fredagen, men innan dess har jag åtminstone fått nys på åtta andra att besöka. Minglandet ska vara stort under vecka. Alla är där! Min uppgift är att med stor logga på ryggen, vara ambassadör för Ledarna. Jag hoppas knyta intressanta kontakter som på sikt kan gynna alla våra medlemmar när det gäller chefs- och ledarskapet.
På återhörande från Almedalen!
Anki Udd, ledarskapskonsult
P.S. I ärlighetens namn har jag inte varit på Hultsfredsfestivalen heller.
Rör inte min lön
..är ju temat på Ledarnas seminarium på måndag och fredag i Almedalen./freja som är pressekreterare
Nu är det inte länge kvar...
/freja annamatz
