tisdag 30 juni 2009

Vetenskapen utmanar

I Almedalen är det lätt att bara umgås med samma människor som du träffar hemma och ägna dig åt samma ämnesområden som du alltid funderar på. Det finns ett antal teman, definierade i programmet, som gör det lätt att känna igen sina favoriter.

Så för att utmana mig själv gick jag på ett seminariuem anordnart av SULF (Sveriges universitetslärares förbund) med titeln "Därför får Sverige inga nobelpris - den fria tankens betydelse". Värdet av en fri och oberoende forskning som flyttar fram positionerna för mänsklighetens kunskap är oomtvistat. Men hur man når dit är mer osäkert.

- Vetenskap är lösningen på världens problem, sa professor Barden, semineriets inledare. Det som andra ägnar sig åt är bara att "rearrange the deck chairs of Titanic". För att åtstadkomma ny spännande forskning krävs mer mångfacetterad finansiering, mer pengar, större tilltro till enskilda forskare och mindre utvärderingshysteri.

Som någon sa; Det är lättare att säga halleluja än att göra det.

/Annika

Att ha lönesamtal lönar sig

Är du intresserad av lön? Sannolikt! Vill du ha lönesamtal? Det borde du, för det lönar sig för dig visar forskning. Vet du hur din lön sätts? Antagligen inte.

Alla är intresserade av att få lön – ytterst få av hur det går till när man får lönen. Är inte det märkligt? ”Ett lönesamtal som kommer som en överraskning är ett misslyckande” hävdade Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv. Jag delar hans syn om att lönesamtalet pågår varje dag, året om. För det är ju knutet till prestation och resultat. Det är ett delat ansvar mellan lönesättande chef och medarbetare. ”Lönesamtal är ingen förhandling” fortsatte Christer. ”Den dagliga dialogen och löpande feedback är det viktiga.” Sen fortsatte han att konstatera att vi i Sverige har ett märkligt fokus på lönehöjningar istället för att ha fokus på om vi har rätt lön.
Och allt det där låter ju bra i teorin. Men i praktiken är det sorgligare. Enligt Sacos blytunga undersökning bland fler än 150 000 respondenter beskriver 81 % att lönesamtalet i princip går till som så att chefen meddelar den nya lönen. Är det individuell lönesättning? Har närmaste chefen då mandat? Har arbetsgivaren förtroende för sina chefer?

Kanske är det dags att bli lite mer intresserad av hur det går till när lönen sätts. För samma blytunga undersökning visar att det spelar roll vem du har lönesamtal med. De som har chefer som har mandat att sätta löner har 3 procent mer i lön än de som saknar chefer med mandat. Och till alla ni som trodde att individuell lönesättning bara gynnar de snacksaliga, de som kan ta för sig, männen; huka er! Enligt Sacos undersökning lönar det sig mer för kvinnor än för män att ha lönesamtal. Kvinnor som har lönesamtal har 2 procent högre lön än kvinnor utan.
Två karriärtips på ett bräde!

Kanske blir det i framtiden så att de framgångsrika medarbetarna söker sig till företag med en tydlig lönepolitik och chefer som har mandat att sätta lön.

/Monica

Varför vill inte alla ha fler kvinnor som chefer?

På Poolias seminarium ”Vad krävs för att fler kvinnor ska bli chefer?” får vi ta del av en undersökning om attityder till fler kvinnliga chefer. Den visar att majoriteten vill ha fler kvinnliga chefer. Positivt kan man tycka.


Men faktum kvarstår att jämställdhet inte är en självklarhet.


Fast det är ju inte den frågan som Poolia ställer på sitt seminarium, utan vad som krävs för att fler ska vilja bli det.


Åsa Edström Källströmer, vd för Poolia, anser att förklaringen till de få kvinnorna är att det finns för få att välja på. Hon tror också att kvinnor inte vill bli chefer, eftersom de inte vill kompromissa. Receptet enligt Åsa är att hitta ett sätt att få det praktiska att fungera. Det är inte enbart en kvinnofråga utan viktigt för alla - den nya generationen vill kunna kombinera arbete och privatliv.

Cecilia Falhberg från Unionen som deltar i panelen vill skapa föräldrarvänliga arbetsplatser och lyfta fördelarna med småbarnsföräldrarnas kompetens. Det gäller att skapa regler som underlättar för föräldrarna. Cecilia lyfter deras pris Guldnappen som ett initiativ som ska synliggöra arbetsplatser som jobbar aktivt med frågan.

Margaret Atladottir som själv är ung, kvinna chefredaktör för Nöjesguiden säger att hon känner igen bilden av att unga inte vill välja chefsyrket - de vill inte ge bort sina liv. Hon tror att vi måste ändra bilden av chefen för att unga ska attraheras av den.

Jag kan bara citera Margarets kommentar: "Jag fattar inte. Varför vill inte 100 procent av alla som svarat ha fler kvinnor som chefer?”

/freja

Bildningsambition på dagens första seminarium

Seminariet "Överlever den svenska modellen" inleds på ett ovanligt sätt med en gedigen ekonomiskhistorisk exposé. Jag noterar en bildningsambition från forskarna på Ratio som skiljer detta seminarium från andra. Annars utmärks det mesta här av tyckanden, mer eller mindre underbyggda. I diskussionen utmärker sig Dag Klackenberg med tankar om det goda samtalet mellan parterna, unikt för Sverige. Annars är tilltron till den svenska modellen stark hos båda parter, trots forskarnas försök att visa på problem med utanförskapet på den svenska arbetsmarknaden.

/Annika Elias

Facket kvar i stenåldern?

''Vi lever i hjärnåldern'' sa biskop Lennart Koskinen på ett seminarium arrangerat av IVA med rubriken Personalen stärker varumärket. Även Leif Johansson, koncernchef Volvo AB och Maud Olofsson, näringsminister var där i ett av de mest välfyllda seminarierummen hittills i Almedalen. Det handlade om att människor vill jobba i besjälade företag med en attraktiv vision och ett inspirerande uppdrag.

''Människor väljer att arbeta där den egna identiteten stärks'' sa Frans Melin, forskare vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet och konsult i varumärkesstrategi. Tidigare på dagen hade Pontus Braunerhjelm från KTH förklarat att de kunskapsintensiva jobben fortsätter att växa på bekostnad av arbetskraftsintensiva.

Oj, vilken kontrast till förmiddagens småhetsiga dueller mellan fack och arbetsgivarorganisationer! Det är som att två olika epoker beskrivs. Två olika verkligheter. När arbetsmarknadens parter möts är det ömsesidiga förtroendet mellan medarbetare och arbetsgivare borta. Vinna-vinna-perspektivet saknas helt. Arbetsgivare luras och de anställda maskar – om de bara får chansen. Ja, det är inget som sägs uttalat – men väl mellan raderna. Alla är egentligen överens om att lokal och individuell lönebildning är det bästa för alla. Saco tar i från fotknölarna med en vetenskaplig undersökning för att bevisa att alla tjänar på att lönen sätts individuellt. Unionen håller egentligen med men eftersom man inte kan lita på arbetsgivaren så tvingas vi stötta upp med individgarantier. Som i sin tur urholkar förtroendet för den individuella lönesättningen eftersom det bara blir hundralappar kvar att fördela. Och så är vi tillbaka på ruta ett i lika låsta maktpositioner som där vi började.

''Var ligger buggen?'' undrade Annika Elias, Ledarnas ordförande retoriskt. ''Vi måste våga flytta makten från organisationerna till individerna. Våga tro på individerna. Våga tro på företagen.''

Det var den enda klarttext jag hörde från arbetsmarknadens parter igår.

Monica Berling, informationschef Ledarna.

Som förr i tiden...

... måste man tänka när tekniken fallerar. Det mobila samhället känns långt borta när det handlar om att stå still på en punkt utomhus för att kunna prata i telefon och det mobila bredbandet kan liknas vid en hägring... Men om journalisterna förr kunde ringa in sina artiklar till redaktionen så kan väl vi : ) Sänder en tanke till dem som faktiskt har mer bråttom i nyhetsflödet än vad vi har här på bloggen. Och håller tummarna för att kollegorna ska ha större tur med nätet idag än igår.

/Malin

Första dan i Almedalen

Jag ägnade mig åt lön och lönebildning hela dagen igår och kunde än en gång konstatera att det är ett komplicerat ämne. Och dessutom minerad mark. Gick på Almegas och Teknikföretagens seminarium om ”Nya villkor för lönebildning” och lyssnade på samma trötta argument för varför vi måste ha ett ”märke” för Sveriges löner och hur de ska sättas. Hörde också SKL:s representant, på två semienrier, lägga skulden för den bristfälliga löneprocessen i knät på cheferna i offentlig sektor. Dags att fundera över chefernas förutsättningar kanske? Avlsutade i Almedalsparken med att lyssna till Jan Björklunds tal med förslag till återupplivning av lärlingssystemet. Det kändes inte heller direkt nytänkande.

/Annika Elias, ordförande

Löneprocssen en konkurrensfördel

SvD tar upp gårdagens seminarium i en artikel om ungdomsarbetslöshet och LAS. I artikeln citeras Annika Elias.
- Om nästa generation inte tycker att facket har en modern syn på löneprocessen kommer de inte bli medlemmar. Och om företagen inte sköter det bra kommer ungdomarna att söka jobb någon annanstans. Bra löneprocesser blir en konkurrensfördel när det snart blir kamp om arbetskraften, sade Ledarnas ordförande Annika Elias.

//stefan

måndag 29 juni 2009

Fullsatt

Lokalen räckte inte till vid det första seminariet "Rör inte min lön" nu på måndagen. Almega skriver vidare på sin blogg att "en intressant integrationskrock eller ska man säga kulturkrock utspelade sig. På seminariet stod två perspektiv mot varandra. Den unga generationen som är van att föra sin egen talan med stort självförtroende, och företrädare för ett Sverige där den enskilde förväntas bli företrädd av andra".

//stefan kummås

Det finns en bristande insikt om lönen som styrmedel...

... sa Annika Elias på vårt fullsatta seminarium "Rör inte min lön" idag. Hon resonerade kring den stora kostnad som lönen är för varje arbetsgivare och vilken skillnad det skulle kunna göra att flytta makten över lönen till de individer det handlar om - chefen och den anställde.

/Freja

En del kvar att göra

Andra bloggar om vårt seminarium "Rör inte min lön".

"Morgonen inleddes med frukostseminarium kring individuell lön. Undersökning på undersökning visar att arbetstagarna, särskilt de yngre, vill ha individuell lönesättning och möjligheter att påverka sin lön. Ändock har vi inte kommit tillräckligt långt. Den ideologiska debatten är i hamn, men praktiskt är vi inte där, som vår ordförande och i detta seminarium paneldeltagaren Eva Nordmark uttryckte det. Kom också fram att det är viktigt att vi har bra verktyg för att det ska fungera på ett ändamålsenligt och rättvisare sätt", skriver Veronica Karlsson förtroendevald SKTF på sin blogg.

//stefan kummås, omvärldsbevakare

Samtal för bättre lön

Det individuella lönesamtalet spelar roll för löneutvecklingen, det visar en undersökning som Saco presenterar i dag i Almedalen. De som haft samtal får högre lön. För kvinnor är effekten av ett lönesamtal större än för män. Arbetar man i kommunal sektor, och har ett samtal med en chef som har fullmakt att sätta en ny lön är effekten som störst.

//stefan kummås, omvärldsbevakare

Suck! Ibland känns vägen lång...

"På fem år, sedan 2004, har andelen kvinnliga chefer i svenska aktiebolag minskat från 32 till 25 procent." skriver DN.



Och ändå - på nå´t sätt blir jag extra stolt över mina kollegor som driver Ledarnas jobb med Framtidens Kvinnliga Ledare. Det är ett viktigt jobb att visa upp förebilder för de unga som ska vilja bli chefer. Och det är ett viktigt jobb att visa upp för arbetsgivarna att det går alldeles utmärkt att rekrytera chefer från hela befolkningen, inte bara från den halva som är män.

/Malin Bengtsson

Chefsbristen - inget tomt hot

SvD skriver idag om den hotande arbetskraftsbristen och citerar vår ordförande Annika Elias som bekräftar att det kommer att blir svårt att rekrytera chefer - redan idag är det svårt att få chefer till jobb i till exempel offentlig sektor. Rapport gjorde också ett inslag imorse.



Det är bra att den här frågan få offentlig uppmärksamhet. Arbetskraftsbrist i sig är ett problem för varje land, men att stå utan människor med erfarenhet att leda är ett ännu större problem. Det tar lite tid att skapa goda ledare. Man plockar dem inte med automatik från gymnasiebänken.

Dessutom är det en fråga om hur chefjobben kommer att se ut. Tänker Johannes Sivén säger i SvD Näringslivs profilintervju idag (hittade ingen länk): "- Sedan jag började jobba har jag märkt att det är mycket enklare att vara student och ha barn än att arbeta och ha barn". Då måste villkoren för jobbet vara sådana att de fungerar. Det tål att tänkas på!

/Malin Bengtsson

fredag 26 juni 2009

Ingen läser bloggar under Almedalsveckan...

... skriver docenten i statsvetenskap Henriks Oscarsson på sin blogg idag. Det skulle ju kunna göra mig orolig, eftersom poängen med att skriva också måste vara att bli läst?!

Men, liksom Henric O låter jag mig inte nedslås. Jag tänker skriva på, och det gör mina kollegor också. Skulle vi inte skriva alls så skulle ju inte du kunna läsa. Om du verkligen läser det vet vi först efteråt - och allra helst om du kommenterar. Så gör det!

/Malin Bengtsson
pressekreterare/informatör
som åker till Almedalen för att kolla in vad Ledrna kan lära av de rutinerade arrangörerna och de kreativa nykomlingarna.

Lite som Hultsfred eller…?

I nästa vecka ska jag debutera i Almedalen. Ja, det är inte så att jag ska hålla något seminarium, men för första gången ska jag på nära håll bevittna veckan då allt kretsar kring Visby. Det sägs att solen ska skina över oss. Det känns bra. Jag funderade för ett par veckor sedan, då regnet ihållande föll över oss, om det skulle vara lite som Hultsfredsfestivalen. Blött, gyttjigt och skavande gummistövlar. Men nu tycks det bli en lysande vecka på flera sätt.
Jag kommer förmedla till dig vad jag ser och hör under de tre dagar jag finns på plats i slutet av Almedals-veckan. Självklart ska jag delta vid Ledarnas seminarium på fredagen, men innan dess har jag åtminstone fått nys på åtta andra att besöka. Minglandet ska vara stort under vecka. Alla är där! Min uppgift är att med stor logga på ryggen, vara ambassadör för Ledarna. Jag hoppas knyta intressanta kontakter som på sikt kan gynna alla våra medlemmar när det gäller chefs- och ledarskapet.

På återhörande från Almedalen!
Anki Udd, ledarskapskonsult

P.S. I ärlighetens namn har jag inte varit på Hultsfredsfestivalen heller.

Vill du läsa rapporten " Rör inte min lön" redan nu?


Här hittar du rapporten som en pdf: Rapport om lönebildning: Rör inte min lön!

/freja

Rör inte min lön

..är ju temat på Ledarnas seminarium på måndag och fredag i Almedalen.

Tillsammans med Almega presenterar vi en rapport om ungas inställningar till lönebildning.
Kortfattat handlar det om att unga i hög grad vill ha individuell lönesättning. Detta ställer både fack och arbetsgivare inför nya utmaningar när framtidens lönepolitik ska ta form.

Den visar att många unga i arbetslivet är missnöjda med dagens lönemodell. De känner inte att de kan påverka sin egen löneutveckling så mycket som de önskar.

Seminariet på måndag börjar 8.30 och du hittar oss på Hästgatan 12. På fredag kör vi mellan 10.30 - 12.00, samma adress.

/freja som är pressekreterare

Nu är det inte länge kvar...

tills planet till Almedalen lyfter. Jag åker på söndag förmiddag och kommer att värma upp med ett seminarium som heter "Styr politiska sympatier chokladkonsumtionen?" som arrangeras av United Minds. Känns lite lagom lättsamt som uppstart.

/freja annamatz