tisdag 30 juni 2009

Vetenskapen utmanar

I Almedalen är det lätt att bara umgås med samma människor som du träffar hemma och ägna dig åt samma ämnesområden som du alltid funderar på. Det finns ett antal teman, definierade i programmet, som gör det lätt att känna igen sina favoriter.

Så för att utmana mig själv gick jag på ett seminariuem anordnart av SULF (Sveriges universitetslärares förbund) med titeln "Därför får Sverige inga nobelpris - den fria tankens betydelse". Värdet av en fri och oberoende forskning som flyttar fram positionerna för mänsklighetens kunskap är oomtvistat. Men hur man når dit är mer osäkert.

- Vetenskap är lösningen på världens problem, sa professor Barden, semineriets inledare. Det som andra ägnar sig åt är bara att "rearrange the deck chairs of Titanic". För att åtstadkomma ny spännande forskning krävs mer mångfacetterad finansiering, mer pengar, större tilltro till enskilda forskare och mindre utvärderingshysteri.

Som någon sa; Det är lättare att säga halleluja än att göra det.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar