SvD skriver idag om den hotande arbetskraftsbristen och citerar vår ordförande Annika Elias som bekräftar att det kommer att blir svårt att rekrytera chefer - redan idag är det svårt att få chefer till jobb i till exempel offentlig sektor. Rapport gjorde också ett inslag imorse.
Det är bra att den här frågan få offentlig uppmärksamhet. Arbetskraftsbrist i sig är ett problem för varje land, men att stå utan människor med erfarenhet att leda är ett ännu större problem. Det tar lite tid att skapa goda ledare. Man plockar dem inte med automatik från gymnasiebänken.
Dessutom är det en fråga om hur chefjobben kommer att se ut. Tänker Johannes Sivén säger i SvD Näringslivs profilintervju idag (hittade ingen länk): "- Sedan jag började jobba har jag märkt att det är mycket enklare att vara student och ha barn än att arbeta och ha barn". Då måste villkoren för jobbet vara sådana att de fungerar. Det tål att tänkas på!
/Malin Bengtsson
måndag 29 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar