Jag ägnade mig åt lön och lönebildning hela dagen igår och kunde än en gång konstatera att det är ett komplicerat ämne. Och dessutom minerad mark. Gick på Almegas och Teknikföretagens seminarium om ”Nya villkor för lönebildning” och lyssnade på samma trötta argument för varför vi måste ha ett ”märke” för Sveriges löner och hur de ska sättas. Hörde också SKL:s representant, på två semienrier, lägga skulden för den bristfälliga löneprocessen i knät på cheferna i offentlig sektor. Dags att fundera över chefernas förutsättningar kanske? Avlsutade i Almedalsparken med att lyssna till Jan Björklunds tal med förslag till återupplivning av lärlingssystemet. Det kändes inte heller direkt nytänkande.
/Annika Elias, ordförande
tisdag 30 juni 2009
Första dan i Almedalen
Etiketter:
Almedalen,
Almega,
Annika Elias,
lön,
lönebildning,
löneprocess,
SKL,
Teknikföretagen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar