fredag 3 juli 2009

Over and out från Almedalen

I vilket annat land som helst skulle människor med så vitt skilda åsikter som här råka i luven på varandra. Men här i Almedalen kramas de framåt natten, förklarade Bijan Fahimi, vd Veritas PR. Jag tror det ligger mycket i det. Snart är det 41:a Almedalen slut. Jag har hunnit vänja mig vid det märkliga fenomenet att det under en promenad genom staden är högst förvånande att inte träffa någon man känner eller någon man sett på tv. – Nu har jag sett alla partiledare, sa min kollega härom dagen. Och då hade det bara gått ett par dagar.

Många viktiga möten har ägt rum, fördomar rivits, nya insikter fötts, kunskaper bytt ägare. Tänk om det är så att 51 veckor om året är vi ganska fast i våra vanliga spår och uppfattningar men i Almedalen tar alla under sju intensiva dagar ner garden och låter sig påverkas…

Jag sitter på Ledarnas och Almegas andra och sista seminarium: Rör inte min lön – unga ratar dagens lönemodell. Trots konkurrens från ett annat seminarium med Anders Borg bland talarna är alla stolarna här hos oss upptagna.

– Vi får höjd på diskussionerna här i Almedalen, säger Jonas Milton, vd Almega och önskar sig en diskussion som leder framåt.

I diskussionen som följer är alla till en början märkligt överens trots att vitt skilda intressen finns representerade med allt från Sekos ordförande Janne Rudén till Göran Pettersson, Moderaterna. Det är först när Annika Elias, Ledarnas ordförande, bryter in och tar ordet makt i sin mun som det sprakar till.

– De unga säger ju att vi parter inte ska ha den inblandning som idag finns. Lönen ska baseras på den enskildes prestation. Det är inte vi som ska sitta här och fastställa en procentsats som gör att det inte blir något över att fördela. Vi måste släppa makten till individerna.

Sven-Erik Österberg (S) menar att det finns risker med ett sådant synsätt som t ex att kvinnor tycks vara sämre på att förhandla lön. Moderator Thabo Motsieloa påminner om Sacos stora undersökning som presenterades på måndagen som visar att kvinnorna är de som tjänar mest på att ha lönesamtal. Saco Lönesamtal för högre lön
SKTF:s ordförande menar att problemet är att arbetsgivarsidan inte släpper makt till individerna. SKTF vill gärna släppa makten till sina medlemmar.

Det handlar om en värderingsförflyttning, menar Jonas Milton, vd Almega. De är skillnad att ha lönesamtal med en ung och en äldre medarbetare. Jag är helt slut efter ett lönesamtal med en yngre medarbetare, säger han.

Många kloka ord men också många förväntade ord har uttalats när seminariet är avslutat. Om vindarna blåser mer eller mindre i riktning mot individuell lönesättning får väl visa sig i den avtalsrörelse som precis har börjat.

Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar