Fick tacksamt sittplats i värmen på Aktuellt i Politken och Netroots seminarium på ämnet bloggarens makt och inflytande i amerikansk politk i allmänhet och under Obamas kampanj i synnerhet.
Och jag gillar när jag tvingas byta perspektiv. Jag, liksom säkert många andra, har trott att Obamakampanjen sätt att hantera och interagera med opinionen IRL och nätet är näst intill oöverträffad.
Men Firedoglake och hennes bloggkollega fick mig att tro annorlunda. De beskrev hur Obamas kampanjmaskineri varit oerhört duktiga på att skapa egna samlingsplatser på nätet för den politiska diskussionen. Men att de inte interagerat med bloggosfären och dess Obamavänliga skribenter utan istället försökt styra kommunikationen till de egna mer kontrollerade kanalerna. Och att detta inte gynnat Obama.
De visade också hur viktigt det är att komma in i ett tidigt skeden innan beslut fattas och lagar siftas. Det är där, när frågorna fortfarande är "mjuka" och på diskussionsstadiet som påverkansmöjligheterna är som störst - och billigast.
I USA finns personer med uppdraget att vara enbart "blogg outreach persons" i politiker och andra makthavares stall. En skicklig sådan ser till att hålla en öppen och kontinuerlig dialog med bloggarna för att inte bli överraskade av opinionen.
Makten i amerikanskt politiskt liv (liksom här?) flyttar alltmer ut på nätet bortanför lobbyisters och journalisters kontroll. Och bloggarna har makt att påverka frågorna på dagordningen - och makt att sätta frågor på dagordningen när de agerar enskilt och gemensamt.
Dagens två talare underströk att de mest framgångsrika och inflytelserika bloggarna är högt kvalificerade och kompetenta personer som bloggar utifrån sina hjärtefrågor och politiska ståndpunkt med sina fackkunskaper som bas. En framgångsrik påverkansbloggare är alltså inte en person som slösurfar i pyjamas för att man inte har nå´t bättre för sig!
/Malin
torsdag 2 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar