Är du intresserad av lön? Sannolikt! Vill du ha lönesamtal? Det borde du, för det lönar sig för dig visar forskning. Vet du hur din lön sätts? Antagligen inte.
Alla är intresserade av att få lön – ytterst få av hur det går till när man får lönen. Är inte det märkligt? ”Ett lönesamtal som kommer som en överraskning är ett misslyckande” hävdade Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv. Jag delar hans syn om att lönesamtalet pågår varje dag, året om. För det är ju knutet till prestation och resultat. Det är ett delat ansvar mellan lönesättande chef och medarbetare. ”Lönesamtal är ingen förhandling” fortsatte Christer. ”Den dagliga dialogen och löpande feedback är det viktiga.” Sen fortsatte han att konstatera att vi i Sverige har ett märkligt fokus på lönehöjningar istället för att ha fokus på om vi har rätt lön.
Och allt det där låter ju bra i teorin. Men i praktiken är det sorgligare. Enligt Sacos blytunga undersökning bland fler än 150 000 respondenter beskriver 81 % att lönesamtalet i princip går till som så att chefen meddelar den nya lönen. Är det individuell lönesättning? Har närmaste chefen då mandat? Har arbetsgivaren förtroende för sina chefer?
Kanske är det dags att bli lite mer intresserad av hur det går till när lönen sätts. För samma blytunga undersökning visar att det spelar roll vem du har lönesamtal med. De som har chefer som har mandat att sätta löner har 3 procent mer i lön än de som saknar chefer med mandat. Och till alla ni som trodde att individuell lönesättning bara gynnar de snacksaliga, de som kan ta för sig, männen; huka er! Enligt Sacos undersökning lönar det sig mer för kvinnor än för män att ha lönesamtal. Kvinnor som har lönesamtal har 2 procent högre lön än kvinnor utan.
Två karriärtips på ett bräde!
Kanske blir det i framtiden så att de framgångsrika medarbetarna söker sig till företag med en tydlig lönepolitik och chefer som har mandat att sätta lön.
/Monica
tisdag 30 juni 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Klart att löne- och inte minst utvecklingssamtalet spelar roll!
SvaraRaderaKommunikation och uppmuntran/belöning är A och O för framgångsrika verksamheter.
/K