onsdag 1 juli 2009

Livet efter huvudavtalet

Luften var tjock och lokalen fylld till bristningsgränsen när LO:s Per Bard och PTK:s Lars-Bonny Ramstedt skulle prata om livet ”efter huvudavtalet”.


Herrarna inledde med att uttrycka sin ilska över Svenskt Näringslivs abrupta sätt att avsluta förhandlingarna. På frågan om man var beredd att sätta sig vid förhandling igen skickades ansvaret för nya samtal bestämt tillbaka till arbetsgivarna. Detta fick Anders Rune från Teknikföretagen i publiken att ilskna till och han framförde med visst eftertryck att arbetsgivarna inte har något att diskutera med bakåtsträvare som inte utvecklats sen 1938.


Den fackliga sidan svarade med att deklarera enad front mot arbetsgivaren och avslutade med att berätta att LO och PTK nu står närmare varandra än någonsin och skulle ägna en rad möten under hösten åt att diskutera gemensamma frågor. Något förvånande eftersom sådana diskussioner inte förts i PTK:s styrelse. Vi får hoppas att det var en felsägning från Lars-Bonny och att det var Unionens och LO:s gemenskap han åsyftade.


/Annika Elias

1 kommentar:

  1. Ja, man anar oväder 2010. Men det brukar ju alltid lösa sig. Det har det alltid gjort förut.

    Optimist
    /K

    SvaraRadera